تکنیک ها و تکنولوژی های جدید به کار رفته در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)
تکنولوژی کریستال مایع یکی از مدعیان اصلی بازار نمایشگرهای مسطح امروزی است که همراه با تکنولوژی هایی مانند پلاسما، اُلِد و تکنولوژی های صدور میدانی جانشین تکنولوژی لامپ اشعه کاتدی به عنوان تکنولوژی غالب دهه های گذشته است.
در مطالب قبل به معرفی کلی تکنولوژی کریستال مایع به همراه تاریخچه مختصری از آن و اجزای داخلی و همنچنین تکنولوژی های آن پرداخته شد.(برای مشاهده مطالب مرتبط به پایین صفحه مراجعه کنید.) اینبار به مطالب جزئی تری درباره تکنولوژی های به روز و جدید بکار رفته در نسل جدید این نمایشگر ها پردخته می شود. (برای خواندن مطالب قبل به پایین صفحه مراجعه کنید.)
تعداد سطوح رنگ در نمایشگر های کریستال مایع (LCD) و نحوه افزایش آن
در بخش های قبل نحوه تولید رنگ را در نمایشگر های کریستال مایع بررسی کردیم و دیدیم که برای کنترل رنگ می بایستی ولتاژ اعمالی به سلول کریستال مایع را تغییر دهیم تا میزان شدت نور دریافتی توسط هر یک از فیلتر های رنگ به صورتی کنترل شود که رنگ دلخواه در هر یک از پیکسل های تصویر تولید شود. درصورتی که بتوانیم شدت روشنایی دریافتی از هر یک از فیلتر های رنگ در هر پیکسل را در 256 پله (8 بیت) کنترل نماییم تعداد 16.7 میلیون رنگ تولید خواهد شد که تعداد رنگ مطلوب در نمایشگر های امروزی است.
اگرچه در بعضی از محصولات و تکنولوژی های فرعی مورد استفاده امروزی تولید تعداد رنگ فوق میسر است ولی در بعضی دیگر از تکنولوژی های فرعی تنها تغییر شدت روشنایی هر سلول فرعی در 64 پله (6 بیت) میسر بوده و بنابراین تولید 16.7 میلیون رنگ به صورت مستقیم عملی نیست. تعمیر تلویزیون ال سی دی (LCD) و ال ای دی (LED) شیراز
برای تولید تعداد رنگ مورد نظر در این نمایشگرها از روشی به نام کنترل سرعت تکرار قاب یا فریم تصویر (FRC: Frame rate control) استفاده می شود. اساس کار این روش بر ترکیب رنگ ها و حافظه چشم و مغز انسان استوار است. همانطوریکه می دانیم با ترکیب دو رنگ می توانیم یک رنگ میانی به دست آوریم بطوریکه مثلا اگر توسط دو پروژکتور صحنه خاصی را با دو رنگ قرمز و آبی (با شدت یکسان و متوازن) روشن کنیم آن صحنه به رنگ بنفش دیده خواهد شد. علاوه بر این چنانچه شدت هر یک از دو منبع فوق را کنترل کنیم رنگ حاصل را می توانیم بیشتر به رنگ آبی یا قرمز میل داده و رنگ های میانی را در این میان تولید نماییم. حال اگر چنانچه دو پروژکتور را همزمان روشن کنیم و آن دو را به نوبت و با سرعت زیاد روشن کنیم همان رنگ بنفش توسط چشم دیده خواهد شد و چنانچه به جای کنترل شدت روشنایی هر منبعی تعداد روشن شدن هر یک از آنها را در واحد زمان کنترل نماییم ( بطوریکه یکی از منابع بطور موثر بیشتر از دیگری فعال باشد) دوباره خواهیم توانست رنگ های میانی مورد نظر را، به این روش نیز تولید نماییم.
در تعدادی از نمایشگر های امروزی از این روش برای بالا بردن تعداد رنگ های نمایشگر استفاده می شود و تعداد رنگ تولید شده به این روش در مانیتور های امروزی 6 بیتی 16.2 میلیون رنگ است و از روی همین عدد می توان به روش به کار رفته برای تولید رنگ در نمایشگر خاص پی برد. توجه کنید که این روش هرچند مسئله تولید رنگ های مورد نظر را حل می کند ولی به نوبه خود مسائلی را ایجاد می کند که از جمله آنها فلیکر است.
تکنیک Overdrive و روش جبران سرعت پاسخ دهی در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)
با محدودیت سرعت پاسخ دهی در نمایشگر های کریستال مایع قبلا آشنا شدیم و می دانیم که تکنولوژی های متفاوت کریستال مایع از این نظر محدودیت دارند و از طرف دیگر این محدودیت عمدتا در انتقال از یک میانی روشنایی به سطح میانی دیگر روشنایی است. به عبارت بهتر وقتی که می خواهیم سطح روشنایی سیاه به سطح روشنایی سفید منتقل شویم با توجه به سطح ولتاژ بزرگ اعمالی به سلول کریستال مایع، سرعت انتقال بالا بوده و مشکلی وجود ندارد ولی وقتی می خواهیم از یک سطح روشنایی میانی به سطح روشنایی دیگر میانی منتقل شویم ولتاژ اعمالی به سلول کم بوده و مسئله کندی سرعت انتقال فوق خود را نشان می دهد. آموزش تخصصی تعمیرات تلویزیون در شیراز
روش حل این مسئله در بزرگ کردن ولتاژ اعمالی به سلول و از طرف دیگر محدود (و معین) کردن زمان اعمال پالس است بگونه ای که مولکول های کریستال مایع به اندازه کافی و فقط به اندازه کافی چرخیده باشند. این تکنیک که به تکنیک overdrive معروف است تکنیکی است که در بیشتر نمایشگر های کریستل مایع امروزی بکار می رود و باعث شده است که با کاهش قابل توجه زمان پاسخ آنها را برای کاربردهایی مانند بازی های کامپیوتری که نیاز به سرعت پاسخ دهی بالای نمایشگر دارند مناسب سازد.
منابع نوری در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)، منابع سنتی و منابع جدید
به عوان منبع نور، در نمایشگر های کریستال مایع بطور سنتی از لامپ های فلوروسنت با کاتد سرد (CCFL: Cold cathode fluorescent lamp) استفاده شده است. این منابع نوری علاوه بر تولید جریان نوری قابل توجه اندازه کوچکی داشته و علاوه براین، همانطوریکه از نام آنها بر می آید، گرمای کمتری نیز در محوطه کوچک پشت پانل تولید می کنند. علیرغم مزایایی که باعث ماندگاری نسبتا طولانی این لامپ ها در صنعت نمایشگر ها شده است، این لامپ ها مسائلی دارند که باعث توجه به منابع نوری دیگر به عنوان جایگزین و یا حداقل مکمل این لامپ ها در این کاربرد شده است. یکی از کاندید های جدی جایگزین برای این منابع آرایه دیودهای نورزا است و کاندید دیگر استفاده از ترکیبی از لامپ های با کاتد سرد/لامپ های با کاتد گرم (Hot cathode fluorescent lamp-HCFL) در کنار آرایه دیود های نورزا است.
نمونه ای از طیف نور قابل تولید با دیودهای نورزا در کنار طیف انتقالی فیلترهای نوری مورد استفاده در پانل این نمایشگر ها در شکل بالا آمده است و در همین شکل طیف رنگ قابل تولید توسط لامپ فلوروسنت نیز برای مقایسه آورده شده است. در واقع لامپ های فلوروسنت با کاتد سرد لامپ های تخلیه گازی با استفاده از عنصر جیوه هستند که با استفاده از ترکیب مناسبی از فسفر ها، بازدهی خوبی را در کنار تولید ترکیب مناسبی از رنگ ها برای تولید رنگ سفید ایجاد می کنند. ولی با توجه به وجود جیوه و ترکیب فسفر ها طیف نور تولید شده در این لامپ ها دارای قله هایی در نقطه همپوشانی فیلتر های رنگ است که این مسئله باعث تحریک همزمان دو فیلتر رنگ و افت کیفیت رنگ تولی شده می شود ولی با توجه به طیف باریک نور تولیدی توسط منابع دیودی و عدم حضور پیک های فوق در این روش، این مسئله در مورد دیود های نورزا وجو نداشته و درنتیجه کیفیت و غنای رنگ تولیدی در اینروش بالاتر است. غنای رنگ و به عبارت بهتر محدوده رنگ های قابل تولید با استفاده از دیود های نورزا و در مقایسه با محدوده رنگ های قابل تولید توسط لامپ کاتد سرد در شکل زیر آورده شده است. غنای رنگ بتر منابع دیودی را با توجه به این شکل می توان دریافت.
با توجه به نکات فوق مزیت استفاده از دیودهای نورزا ترکیب رنگ کاملتر و البته طول عمر بالاتر این منابع نوری بوده عیب آن در مصرف توان بالای این منابع است. به عنوان مثال نمایشگر 46 اینچ LNR460D شرک سامسونگ و نمایشگر 46 اینچ Qualia005 شرکت سونی از یک آرایه 455 تایی از دیود های نورزا به عنوان منبع نور استفاده می کنند. این دیود ها در 7 ردیف 65 تایی (هر ردیف شامل 26 دیود قرمز، 26 دیود سبز و 13 دیود آبی) قرا گرفته اند. طول عمر این منابع نوری بین 50000 تا 100000 ساعت تخمین زده می شود. در روش ترکیبی، از ترکیبی از منابع دیودی و لامپی استفاده می شود که در آن قسمت لامپی نور سفید پالسی تولید می کند. حسن این روش در ترکیب رنگ مناسب و از طرف دیگر مصرف توان پایین تر است.
کاندید دیگر به عنوان منبع نوری، استفاده از دیود های نورزای آلی است. حسن این منابع در توانایی تولید نور سفید از طرفی و امکان تولید ساختار مسطح و صفحه ای در آنها از طرف دیگر است. مشکل این منابع برای کاربرد موردنظر حساسیت آنها در دماهای بالا، طول عمر کم آنها در سطوح روشنایی لازم برای این کاربرد و سرانجام قیمت بالای آنهاست و بطور خلاصه علیرغم بعضی ویژگی های منحصر به فرد این منبع هنوز به بلوغ کافی برای استفاده در ساختار نمایشگرهای کریستال مایع نرسیده اند.
مطالب مرتبط:
-مسائل و معایب موجود در تکنولوژی کریستال مایع (LCD)
-تکنولوژی های به کار رفته در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)
نماد اعتماد الکترونیکی
جدیدترین اخبـار
- تلویزیون های جدید سامسونگ 4K در سایز 110 اینچ رو نمایی کرد
- نسل جدید تلویزیون های سامسونگ
- روش آپدیت تلویزیون ال جی
- معرفی بهترین برندهای تلویزیون
- بکلایت تلویزیون چیست ؟
- راهنمای خرید تلویزیون
- چگونه لپ تاپ را باز کنیم
- افزایش تقاضا برای پردازنده مدیاتک
- پردازنده های رایزن پرو AMD
- نمایشگرهای جدید اوپو رول شونده
- سامسونگ در حال کار روی سنسور دوربین 600 مگاپیکسلی
- چگونه کیبورد لپ تاپ را عوض کنیم
- تکنیک ها و تکنولوژی های جدید به کار رفته در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)
- خرابی برد تیکان تلویزیون سونی سری W
- تکنولوژی کریستال مایع (LCD)
- تکنولوژی های به کار رفته در نمایشگر های کریستال مایع (LCD)
- تولید جدیدترین تلویزیون پاناسونیک OLED شفاف
- تلویزیون پلاسما به چه شکل کار می کند
- تلویزیون های دیجیتال
- تبدیل شدن سامسونگ به ابر قدرت جدید حوزه تراشه
- روش های مختلف تمیز کردن تلویزیون
- چگونه پاور کامپیوتر را تعمیر کنیم
- چگونه DVD درایو لپ تاپ را باز کنیم
- هنگام ریختن آب بر روی لپ تاپ چه کار کنیم
- رونمایی کروم بوک فلیپ سی 101 توسط ایسوس
تلفن ثابت :
071-32344147